Thursday, November 09, 2006

Barack Obama 2008



Ooops oh my. Så var det dags för Barack Obama.

Jag hade nog trott att han skulle bli kvar på New Statesmans "10 personer som kan förändra värlen"-listor nåt år till och sen försvinna bort, men nu har han varit i DN flera gånger på en vecka. Fast en gång var det visst bara en jättestor bild.

"En snygg gosse i politiken", skriver Dagens Nyheter om Barack Obama.

Det mesta man läser om honom handlar om image och marknadsföring och The Oprah Winfrey Show (och det kommer kanske inte att ändras bara för att amerikanska mellanårsvalet pumpat upp demokraterna), men det som är hans claim-to-fame-and-senate är hans inledningstal på ett demokratkonvent i Boston 2004. Kanske inte riktigt så anarkistiskt eller Dr Kingskt som det har antytts att det skulle vara.
Men en stor del av USA och definitivt hela den så kallade hiphopvärlden hamnar i ett lite annat ljus när Barack Obama säger att han funtar på att ställa upp i presidentvalet 2008. Russell Simmons och hans "Rock the Vote"-kampanjer för att få ungdomar med stora byxor att rösta, till exempel.
Jag försökte hitta en gammal Vibe där Barack är intervjuad, men vad jag minns så säger den inte heller nånting om vad han vill utöver att kanske bli president så jag lägger ner det till förmån för lite playahata-kommentarer i stället. Och även om jag tror att dom gamla surisarna där säkert har rätt i att det inte är någon idé att tro på hypen så känns det just nu mycket bättre att vara glad och snäll och sätta på sig Macy Gray-tröjan – eller varför inte ett par thongs med den nya snygga hjärtloggan.



5 comments:

Anonymous said...

aaa gött snygg tröja! jag undrar bara vad det är för skillnad på I LOVE OBAMA White T-shirt och I LOVE OBAMA Value T-shirt. Bara priset?

/emil a

Anonymous said...

Proud to say, made in USA.

Anonymous said...

Jag har också hört Obama-talet från 2004. Det var väl okej, jag ger det VG. Jag minns att jag gillade Denis Kucinich (säkert felstavat) tal bättre. Lyssna på det om du får tillfälle.

/Nina

Rollx said...

Jag tror Oprah skulle ha större chans att bli president än herr Obama.

Visst kan man undra över möjligheterna för en svart att bli president ?. Min gissning är att det kommer att dröja, dom svarta är blott 13-14 % av den amerikanska befolkningen.

Tennisspionen said...

My oh my, vilken förvådnande stor okunnighet om ämnet. Situationen är tvärtom: Han är en av få som ju faktiskt HAR en egen agenda. Däremot förnekar han fortfarande att han kommer att ställa upp (även om han sakta börjat bli mer positiv). Här finns lite fler tal och framträdanden.
http://tennisspionen.blogspot.com/2006/11/audacity-of-it-all-barack-obama-r-det.html