Saturday, January 24, 2009

Skriva och maila texter

Jag vet inte vad det är med mig men jag skickar hela tiden fel versioner av mina kolumner till Dagens Nyheter. Den här från i går till exempel.
Men jag kan inte riktigt redogöra för skillnaden. Den senare var lite snällare och använde ordet tydlig i stället för plakat.
Och så var det några andra grejer.
Men men. Det här med att "skicka fel version" fast det finns en "version" redan som är åtminstone tryckbar, det betyder nog mest att det inte är någon idé att sitta och fila så mycket, eller vad tror ni?
Fila eller inte fila, det är frågan.
Jag går och tänker ganska mycket på att någon sa nyligen att Raymond Carver sagt att en bok är klar när man kan ta bort alla versaler och skiljetecken och sätta tillbaka dem igen tre gånger. Då vet man att det är färdigt.
Det skrämmer mig.
På måndag går min nya roman i tryck i alla fall.

1 comment:

Syster Sara said...

Grattis!! Till nya romanen alltså.